Tuesday, February 20, 2007

頹廢(增補又增補)

要寫維斯康堤,我其實是未夠道行的。

不要太快捉錯用神,《魂斷威尼斯》何嘗是一部基片?老教授對美少年亦步亦趨,是對「美」的終極盼慕,也是面對自身日漸衰老醜陋的不堪。你有經歷過嗎?眼前人青春、脆弱、無邪、妖嬈交集,美得令你想哭。這一個斜日下的意大利,充滿焦灼鬱悶的空氣,同時有一種大限將至的漫漫,跟我們慣見的炫耀的意大利,多麼的不同。

《氣蓋山河》名字譯得不好,大概故事關乎統一意大利的一萬紅軍,連名字都革命起來,而畢蘭加士打養的浩然之氣顯然不同於 Garibaldi 遊擊於山野的浩氣。意大利統一,意味貴族階級的沒落, Cavour 完成大業後邀請這位前朝貴族加入國會,吃了一臉的灰。

“Sleep, my dear Chevalley, eternal sleep, that is what Sicilians want. And they will always resent anyone who tries to awaken them, even to bring them the most wonderful of gifts.... All Sicilian expression, even the most violent, is really a wish for death. Our sensuality, wish for oblivion. Our knifings and shootings, a hankering after extinction. Our laziness, our spiced and drugged sherbets, a desire for voluptuous immobility, that is... for death again.”

因此你不會訝異,黃愛玲的《戲緣》雖然沒有一篇文章談及維斯康堤,他還是不尋常地現過身:「不要以為頹廢很容易,在西方我也只看到一個維斯康堤而已。」(有些人可能馬上要問:那東方呢?要是沒書在手,不妨猜猜看)。而邁克好久以後補充了黃小姐未說完的話:「我不但覺得維斯康堤最適合搬運《追憶逝水年華》上銀幕,也深信他能夠把曹雪芹的世界拍得有紋有路。六十年代張愛玲編劇的《紅樓夢》,要是交到他手上……」(「克社會」,07年1月4日)

沒有誰比維斯康堤更懂得頹廢美,更不會有誰能把那種體會發揮得更凄迷。他鏡頭下的宮廷,不比一般宮廷片窮極奢華堆砌氣派──平民看皇室,不免對金碧輝煌大驚小怪(史高西斯參考三部維斯康提影片而拍成的《心外幽情》(註),便非常沉溺於細節,幾近戀物)。卻並不意味不講究,恰恰相反,是講究得不能再講究,你不曾或不懂留意的地方,都一絲不苟鉅細無遺。維斯康堤是貴族心態看貴族──切切實實的藍血,系出中世紀以降盤踞米蘭的維斯康堤家族一旁分支──,對空間與時間的處理,那麼理所當然那麼日常,不是想像中的紙醉金迷,是一份源源流在血液裡的怠惰,任世界流轉千百年還是一般虛耗的放任。在這一方面,《諸神的黃昏》比《氣蓋山河》更為深刻。巴伐利亞國王 Ludwig 二世缺乏治國的天份,卻偏好文藝,心思纖細敏感,遙遙呼應敝邦的李後主,因此也不能倖免地沉醉於春花秋月,終於被公爵以其患精神病為名篡位,他則在不能面對逆轉且自棄的心境下自殺(正史的說法沒有定論)。甫登帝位的 Ludwig 充滿年輕人的朝氣,熱情主要投放在兩個人身上:華格納與已嫁到奧地利的堂姊伊麗莎白。懷著滿溢的希望,他相信自己可以為世界帶來一點建樹,不過這種天真的盼望終落於幻滅。他深受華格納感動,不理全國上下反對,禮請華格納回國供養他專心創作,又斥巨資興建劇院,結果發現衷心敬服的天才不過是個投機小人,深受打擊。另一方面,他曾向唯一相知的伊麗莎白傾吐少年心事,伊麗莎白卻一力撮合他與自己的妹妹;結合無望令他日益消沉,後來一個守衛觸發其戀慕男色的根源,更益發疏於國事,一任沉迷於男優,縱情聲色逸樂,至形骸枯槁。伊麗莎白叩門探問,他自慚形穢不敢相見,只能自困在斗室中自責自恨。

我戀戀不捨看著伊麗莎白到訪 Ludwig 的新天鵝堡,那裡不見天日,紛擾世事佔不了半點位置──一座人工開鑿的湖,湖面浮著雪白天鵝十數,靠邊停泊一條漆金行舟,壁上刻著畫,鮮花飾滿了岩柱,沒錯,建築靈感來自華格納的《羅恩格林》。一個詩的世界,悠悠儼然時間停頓,年月止息,沒有白晝,也沒有黑夜,不存在過去,不會有未來。伊麗莎白徘徊不去,那彷彿就是我們這一群耽溺在維斯康堤世界裡的觀眾。

正史裡,伊麗莎白的婚姻生活並不快樂,因此終年遊歷,她的時尚觸覺非常敏銳,肖像曾刊登在當年的 Vanity Fair ,可算是十九世紀的 icon 。 Romy Schneider 以演伊麗莎白「聞名」,之前一共演過三部,大抵都集中編派伊麗莎白的風流逸事,演得她非常厭倦,後來還是為了維斯康堤,才願意第四次演出這個角色。既是他人婦,又是知心人,她在《諸神的黃昏》裡有著冷熱兼備的氣質,柔情與絕情、引誘與拒絕集於一身,一色的黑裝,間或配上面紗,含蓄又具挑逗意味,很難有誰會不傾心。我一廂情願地相信維斯康堤對 Romy Schneider 情有獨鐘(雖然更多的人會喜歡 Claudia Cardinale ),不然不會在拍攝《三艷嬉春》(Boccaccio 70)後十年,還是找上她,而且是演她曾經那麼厭惡的角色。是的,兩人的另一次(也就是第一次)合作,便是《三艷嬉春》,由維斯康堤與費里尼、第昔卡、還有一位 Monicelli 合導四個故事,顧(原)名可知,都取材自薄伽丘的小說。我只看了維斯康堤的一節,反諷意味濃厚,結局意外地流露張愛玲式荒涼,果然貴族之後的世故,不足為凡夫俗子道。一段無愛的貴族婚姻,妻子為了對抗丈夫對抗苦悶聲言自立,想來想去想到一份最現成的工作:既然丈夫嫖得那麼闊綽,何不把自己(的肉體)販賣給他?經不起一點挑逗,他欣然接受,拿著她開價的巨額支票進睡房。她淚水亂滾了一臉,滾到枕上,臉上不是木無表情,也不是任何一種表情,一種極端的空洞;抿著唇是笑,又不可能是笑……演得那麼有層次!那時的 Romy Schneider 年紀尚輕,猶見輕佻浮滑──雖然輕佻背後的世故令你大吃一驚,絕對不會無心錯把她當成頭腦簡單的美國娃娃。歷練十年以後演出《諸神》,雞尾酒已化醇醪,少了驕恣添了沉著,每一次出場都比前一次迷人,古典美源源似沒有盡。一直好奇, Ozon 是不是也對她傾慕有加,抑或是致敬?據說在《八美千嬌》裡, Emmanuelle Beart 一直藏在圍裙裡的,就是 Romy Schneider 的照片──法國影壇有個女演員獎以 Romy Schneider 名(男界代表為尚嘉賓),儘管後來拿獎的,倒是同場演出的小妖精 Ludivine Sagnier 。

後來,我在這裡找到了答案。不得了,原來還牽扯上蘇堤。

(待續)(對不起,修改發佈了很多次,每一次都以為是最後一次)



註:三部影片分別為《戰地佳人》、《氣蓋山河》和《清白之驅》,見Martin Scorsese and Jay Cocks, The Age of Innocence – A portrait of the Film Based on the Novel by Edith Wharton, New York: Newmarket Press, 1993, p72。《心外幽情》在歌劇院揭開序幕,既忠於原著,亦儼然是向《戰地佳人》致敬。

related: 〈魂斷威尼斯
心靈飽滿:〈真正的頹廢美



19 comments:

Anonymous said...

喂.. 既然咁正... 隻.. Ludwig.. 你知點做...

要拍紅樓夢.. 怕且都係等你自己來...

makuranososhi said...

我會入場睇晒全部。是有心看的也應該去。

Anonymous said...

消化不良

Anonymous said...

我適合HKIFF的垃圾食物

makuranososhi said...

哈哈哈哈。

你係咪都食唔肥。

SleepyKiki said...

喂我覺得你呢篇寫得好好喎,好過電影節本野,嘻嘻

makuranososhi said...

哈哈哈哈,多謝喎。
發覺原來無乜人對佢有興趣(上面個無名氏不計算在內)。但我相信你會識貨!

Dead Cat said...

野~~,你搞到人地好痕,好想睇...如果可以日日唔返工睇戲就好la

Anonymous said...

等我又講o下Romy Schneider.其實老一輩
o既人對佢應該有印象.我聽我老豆講,以前台灣成日播佢o既成名作"Sissi"(中文名叫"我愛西施"!)從玉女起家,佢好早已經係德語國家人民心中o既偶像(佢同阿倫狄龍一齊o既時候,d德文人好憎Delon,話佢偷o左佢地o既公主).

後來佢多數拍法國片,Claude Sautet同佢合作過多套片,Chabrol都好似有.不過好多人最鍾意佢o個套叫"L'important, c'est d'aimer"(我以前o係ebay買o左一餅二手VHS,冇字幕,所以唔係太明,但佢好好好迷人,部戲有種頹廢得有點自虐o既淒美)

佢個人生活都好似幾坎坷(她媽媽好overbearring),感情生活又多波折,最可憐係佢有個10幾歲o既仔不幸意外身亡,自始之後佢就一蹶不掁,變成alcoholic,最後死於heart failure,但好多人相信佢係食藥+飲酒自殺.

法國人好鍾意佢(歐洲人好多都好鍾意佢...可能Sissi太popular?!),其實我都唔太了解法國人o既口味,我都係睇雜誌/聽1-2個法國妹朋友講(正如原來Annie Girardot同Simone Signoret o係以前法國係十分之popular!!!)或者,法國人一直都好欣賞呢d講法文咁好o既外國女子(法國人好似都好buy張曼玉),加上Romy實在好迷人,30歲以後o既佢女人味十足,外表剛強但又好fragile,性感得來又夠 melancholic...加上佢o既生命夠tragic,法國人最鍾意呢種感情豐富但敏感脆弱o既悲劇人物(in my opinion only ah)...

你講得o岩,Visconti好錫佢!!!我唔記得o係邊本書睇到,Visconti搵Coco Channel為佢o係"The Job"設計戲服

其實我都睇過好少佢o既作部,有好爛的(有一套有中年Audrey Hepburn演o既美國爛片都有佢),不過我睇過Sautet o既"Cesar and Rosalie",就好似Sautet拍Emmanuelle Beart,拍得佢好細膩(words fail me, i duno how to express tim, hehe),"怒海沉屍"(Purple Noon)有佢Cameo!!!大茄一名!

Alain Delon到依家咁老都好懷念佢,Delon將一間房變為Romy Room,放o左好多佢地/Romy o既相.似乎雖然做唔成夫妻,起碼做到一輩子o既好朋友...

係咁先,下次再講 :)

makuranososhi said...

多謝補充,咁長......je t'aime!你真係好熟,不愧係我第一個識既電影(節)朋友!十年了!

慚愧,如果唔係 Ludwig ,我真係唔識呢個人,更莫講原來佢在法國人心目中地位咁超然。中文譯名「雪妮黛」,幾好聽!

佢應該幾唔鍾意 Sissi 系列(好想睇下),因為佢話過佢唔要再同 "that damn princess" 有任何轇轕( from imdb ),我覺得非常搞笑,而佢最尾竟然肯再演,證明同 visconti 真係惺惺相惜。

正如我地講過,佢同 catherine deneuve 在法國就等於我地既陳寶珠同蕭芳芳(同樣咁紅但係兩派),but it's strange (if not pity) she is never as famous in hong kong 。我估其中一個原因係佢無乜拍過 french new wave ,香港人剩係識 new wave......jeanne moreau, anna karina......

hey, ozon 都講過,蘇堤鏡頭下的 beart 根本就好似 schneider 的延續( sth like that )!可惜我睇過既蘇堤只有一套 Un Coeur en Hiver ,希望電影節都可以回顧下佢。 But i remember very well 你話我知你個法文老師話套氣好 pretentious which i think i know why she reckoned so...anyway, I like it!

好鍾意你講點解法國人咁迷佢,非常入肉!法國人太可愛了(如果唔迷張小姐更好)。絕對同意三十之後既佢極迷人(正如我寫),佢個種性感完全係內在的,唔係靠任何 body language or so ,單係企出來已經有一種神秘的魅力--其實呢樣又係同 beart 好似,我都話過,beart 雖然成日露,但係佢最莊嚴最冷漠時,最性感。

你個餅蘇堤 VHS ......仲有無0係手呢?

makuranososhi said...

死:鬼唔知咩......我已完全進入心散狀態......

SleepyKiki said...

多謝晒mingyee 的補充!詳細到應該可以獨立成為一個post...

好鍾意你o個句:「法國人最鍾意呢種感情豐富但敏感脆弱o既悲劇人物」,正!

Eric Spanner said...

節前首篇正文啦,可謂。

連線連o左你呢篇,我亦因呢篇訂o左六篇visconti:
http://www.hkifflink.net/2007/02/26/784/

makuranososhi said...

無錯,mingyee 的回應絕對應該獨立成篇,我考慮緊同佢合寫一個電影 blog ,等佢平衡下我呢 d 精神分裂式段落。

多謝肥力。可惜電影節無得分佣比我;而我亦唔似公爵會回水,哈哈。希望你今年連線搞得順利。

Anonymous said...

《氣蓋山河》以前譯作《浩氣壯山河》, 真係"浩氣"~

我好留意Romy Schneider呢位演員! 查實我睇過佢一套Les Choses de la vie(都有寫過文介紹), 美國翻拍成Richard Gere的Intersection(悶! 完全無哂原版神緒). Romy Schneider唔算靚但好有韻味. 最悲喜交集既係佢既人生最後十幾年充滿苦難, 閱歷卻造就事業既高峰!

Romy Schneider臨終前樣貌已經好滄桑, 估計係心力交瘁兼不離煙酒. 最陰公係佢第二任老公(本來係自己秘書) 娶佢只係為左要老婆既錢. 不過算個衰佬有良心, Romy Schneider死後, 個女女想做演員, 反而俾老豆阻止, 話唔想步佢阿媽後塵.

L'Important c'est d'aimer 係蘇菲馬素"前partner" Andrzej Zulawski導演. Romy Schneider曾經講過佢最鍾意呢套作品. 我係youtube搵到段片, 片中佢一個眼郎就交到戲! Claude Sautet 同佢合作左五次, 仲囉過Cesar Award (等於法國Oscar). Emmanuelle Beart就係因為睇過Romy Schneider既戲, 決定成為演員.

Romy Schneider後生時重拍過德國20年代女同志短片Madchen in Uniform. 個Profile真係好勁.

makuranososhi said...

hello agnes!我都有睇過你寫個篇文,不過套戲就無機會睇,成日都好奇你點可以搵到個 d 咁難搵既戲,仲有若尾文子個 d 啦......

我呢個 post 果然係拋磚引玉引蛇出洞,引晒 d 勁人。同志短片添......要睇要睇!你會睇幾多套?我會睇晒,唔知會唔會同場呢。你介紹 Ludwig 最尾個兩句非常精驚,又幫佢地賣多幾張飛了。

Anonymous said...

makuranososhi(水蛇春?), 我去過廣州某地方搵到一批電影dvd, 自己搭朋友又睇過一d...其實全部都係老x! (果套Les Choses de la vie係BC見過有得買, 但好貴...)btw, 若尾文子果套大戲我已經買左, 有興趣請聯絡我提供"觀影物料", 無任歡迎.

電影節肯生性就好了. 我d朋友日日投訴佢地唔掂.

makuranososhi said...

全城都鬧緊佢地,小至一般安排大至個節的精神--佢地咁恨宣傳(同咁恨錢),真係唔方唔宣傳。大戲......你意思係唔係《清作之妻》?真係有得 dup 呀?禮尚往來,我都有 d 戲可以交換,不過唔知你有無興趣者,例如成瀨......電郵同你傾。

Anonymous said...

MY EMAIL...YOU CAN SEE IN "MY INTRODUCING" ON THE TOP OF MY BLOG. THANK YOU!